Екохвилинки: врятуймо планету!

Інтерактивні прийоми для розвитку екосвідомості.

Глобальні екологічні проблеми, винищення планети… Увесь світ має об’єднатися, щоб не допустити катастрофи. А що може зробити кожна окрема людина та навіть дитина? Бути екосвідомою! А отже – розуміти вплив власної поведінки на екологічну ситуацію планети та щоденно змінювати стан довкілля на краще.

Звичайно, вчителі грають неабияку роль у розв’язанні екологічних проблем: висвітлюючи екологічні питання і способи їх вирішення та формуючи в учнів екологічно позитивні звички з самого дитинства. Не без допомоги Міністерства освіти і науки!

Наскрізні змістові лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей. Однією з них є «Екологічна безпека та сталий розвиток», спрямована на формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.

З сайту МОН

Пропонуємо вам добірку вправ, які допоможуть у розв’язанні таких екологічних питань як проблема сміття, забруднення водойм, повітря і глобальне потепління. Ековправи розроблені для дітей будь-якого віку, тому, в разі потреби, формулювання завдань можна змінювати.

Проблема сміття. Комплекс вправ

Перед тим, як розпочинати з дітьми виконання будь-яких екологічних завдань, інформуйте учнів про існуючі проблеми та практичне значення вправ для їх вирішення. Повідомте школярів про шкоду надмірного виробництва і пов’язану з нею проблему великої кількості сміттєзвалищ та довгих термінів розкладання відходів. Також, доцільно буде ознайомити учнів із пізнавальним відео про сортування сміття.

Гра «Життя пляшки»

Запропонуйте учням обрати один пластиковий предмет у класі (наприклад, пляшку) та поміркувати над його історією життя.

  1. Який процес виробництва пляшки?
  2. Як довго окрема пляшка служить людині?
  3. Де вона опиниться, коли більше не буде потрібна?
  4. Скільки років вона ще буде жити на планеті і через скільки років розкладеться?
  5. Наскільки життя пластикового предмета довше за людське?

Після розмови запропонуйте школярам поміркувати, як можна продовжити життя пляшки, мінімізувати негативний вплив на планету та знайти альтернативи у споживанні. Після дискусії допоможіть дітям знайти відповіді на питання, показавши добірку відео про пластик (є субтитри російською мовою). Перше відео зображує історію життя пластику, підійде для перегляду молодшим школярам:

Друге – із наукової точки зору показує виробництво пластику та його негативні наслідки, підійде для перегляду старшим учням:

Третє відео демонструє, як засмічення природи пластиком впливає на морських жителів:

Міні-проєкт «Сміттєві лабіринти»

Міністерство екології та природних ресурсів України розробило інтерактивну мапу стихійних сміттєзвалищ. Запропонуйте дітям проаналізувати кількість сміттєзвалищ у рідній області. Яке сміттєзвалище в області найбільше? Яке сміттєзвалище розташовано найближче до їхього будинку, школи? Чи знають школярі якісь сміттєзвалища, що не зафіксовані на мапі?

Заохотьте дітей протягом декількох місяців/року вносити на сайт інформацію про виявлені стихійні сміттєзвалища. З плином часу, проведіть конкурс та оголосіть переможця, який зафіксував найбільшу кількість сміттєзвалищ.

Комп’ютерні ігри «Знайди сміттю будиночок»

Розкажіть школярам про види сміття та необхідність його сортування. Запропонуйте пограти у комп’ютерні ігри для того, щоб школярі закріпили навичку правильного сортування сміття.

Забруднення водойм. Комплекс ігор

Продемонструйте школярам короткий мультфільм про великого водного жителя , адже нещодавно від забруднення водойм помер філіппінський кит, у шлунку якого знайшли 40 кг пластику!

Гра «Життя осетрових»

Масовий вилов риб, а також забруднення водойм призводять не тільки до загибелі морських та океанських жителів, але й українських осетрових риб.  Наразі вони опинились на межі зникнення та занесені до Червоної книги. Запропонуйте дітям ознайомитись із проєктом «Життя дунайським осетровим» та подискутуйте про те, як кожен може допомогти українським рибкам.

Експеримент «Я – науковець»

Запропонуйте школярам провести експеримент, використавши будь-який косметичний чи миючий засіб. Проаналізуйте склад обраного засобу на наявність у ньому мікропластику. Важливо перевіряти, чи є у складі компоненти, що починаються зі слів Poly і Acry. Ймовірніше за все, це пластиковий порошок, що забруднює водойми.

Ознайомте дітей із відео з вправи «Життя пляшки» (Комплекс вправ «Проблема сміття»). Поміркуйте зі школярами, як вплине відмова від засобів із мікропластиком на забруднення водойм та життя водних жителів.

Забруднення повітря. Комплекс досліджень

Забруднення повітря – це глобальна катастрофа, яка негативно впливає на всіх без виключення. Проте, за даними досліджень, найбільш уразливою групою серед інших є діти.

Дослідження «Веселі мапи»  

Порівняйте зі школярами карту промислового виробництва України та карту рівня забрудненості повітря у різних областях.

 

Проаналізуйте взаємозв’язок між двома мапами та подискутуйте на цю тему. Не забудьте пофінормувати дітей про альтернативи забруднюючого виробництва, розказавши про можливість його екологізації.

Експеримент «Подорож до школи»

Запропонуйте дітям, родини яких мають машини, порахувати, як багато вуглекислого газу вона виділаяє протягом року, напередодні взявши необхідні дані у батьків. Діти ж, родини якиїх не мають автомобіля, можуть вписати дані довільно, пам’ятаючи про часову умову вправи – один рік.

Зробити це можна за допомогою калькулятора. Потрібно внести таку інформацію: рік випуску автомобіля (варіанти років – до 2014р.), марка машини, її модель, скільки кілометрів проїхала за рік, скільки років у вжитку.

Повідомте дітям, що за підрахунками експертів, кожен із нас повинен витрачати лише 2 тони CO2 на рік для уповільнення зміни клімату на планеті. Проте, навіть людина, яка не користується транспортом, за день викидає приблизно 10 кг CO2, а за рік – 3,6 тони вуглекислого газу. Порахуйте з дітьми, наскільки викиди від машини перевищують допустимий показник.

Подискутуйте з дітьми щодо того, яким чином можна зменшити викиди вуглекислого газу. Розкажіть їм, про ініціативу «Велосипедом до школи» – кампанія, яку організувала Асоціація велосипедистів Києва протягом 2018 року у громадах 5 областей України. На ютуб-каналі Асоціації можна знайти багато повчальних відео, одне з них варто переглянути на уроці.

Глобальне потепління. Комплекс вправ

Перед початком виконання вправ, продемонструйте учням повчальне відео про глобальне потепління.

Розкажіть дітям, що птахи більше за інших страждають від глобального потепління. Наразі відбувається масове вимирання  та зниження популяцій крилатих у всьому світі. І все через підвищення температури повітря. Українські ж пташки не летять зимувати, гинуть через нестачу їжі або харчуються сміттям.

Поробка «Батьки для пташки»

Запропонуйте дітям стати батьками для українських пташок! Учні можуть допомогти крилатим тепло перезимувати та смачно поїсти. Ознайомте школярів із можливістю створення різнобарвних годівниць та орагнізуйте урок для їх будівництва.

Наукова гра «Врятуй пташку»

Запропонуйте дітям долучитися до команди спостерігачів за пташками! Наразі існує проєкт eBird, що має власний сайт та мобільні додатки українською мовою. Люди по всьому світу фіксують свої спостереження, що допомагає стежити за глобальним рухом пташок, появою нових видів та аналізувати як на них впливає зміна клімату. Усе, що потрібно – пристрій із камерою та доступ до інтернету.

Заохотьте дітей кожного місяця обговорювати результати власних досліджень та цікавинки процесу спостережень.

Під час екологічного виховання акцентуйте увагу на тому, що щоденні рішення та дії кожної людини неймовірно впливають на глобальний стан нашої планети. А головне – змінювати звичну поведінку та допомагати довкіллю не тільки легко, але й дуже цікаво!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *